.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاج: رونالدو را هم به ایران بیاوریم رشد نمی‌کنیم
رئیس فدراسیون فوتبال گفت: برخی قراردادها به ما اعلام می شد اما پشت آن گزینه وجود داشت که از خود قرارداد بیشتر بود.
تاج: رونالدو را هم به ایران بیاوریم رشد نمی‌کنیم

به گزارش شمال نیوز ، مهدی تاج درمورد قوانین جدید نقل و انتقالات، اظهار داشت: ابتدا روز خبرنگار را تبریک می‌گویم. این قوانین نقل و انتقالاتی برآمده از تمام اطلاعاتی بود که در مجوز حرفه‌ای کسب کردیم. این اطلاعات بارگذاری شده بود و برای آن تیمی گذاشتیم تا بررسی کنند تا ببینیم از باشگاه‌ها چه تحویل گرفتیم. اولین مورد جدی کردن ایفمارک برای همه بود. بازیکنانی حتی خارجی بودند که قرارداد می‌بستند و پس از مدتی دچار مصدومیت یا مجروحیت می‌شدند. کار بدی نیست و خیلی درموردش توضیح نمی‌دهم. 

 

*گزینه قرارداد برخی بازیکنان، بیشتر از خود قرارداد

 

وی افزود: دومین مورد گزینه ۲۰ درصد قرارداد‌ها است. قراردادی داشتیم که به ما اعلام می‌شد، اما پشت آن گزینه وجود داشت که مثلا می‌گفتند اگر گل زدی اینگونه است یا حق فسخ قرارداد، رضایت مدیرعامل و. وجود داشت. به قول ما عمه بزرگ‌تر از خاله. یعنی خود قرارداد از گزینه کمتر بود.

 

*در ایران کسی نمی‌گوید، پرتقال کیلویی ۷ یورو!

 

رئیس فدراسیون فوتبال اضافه کرد: گفتند بیشتر از ۲۰ درصد برای هر قرارداد نمی‌توانید گزینه بدهید. این هم خیلی خوب بود. مورد دیگر مربوط به انعقاد قرارداد دسته جمعی کادرفنی بود که همه با هم با یک باشگاه قرارداد می‌بستند و اگر یک نفر دچار مشکل می‌شد، همه قهر کرده و می‌رفتند. آمدیم و گفتیم باید تک تک قرارداد بسته شده و شرایط متفاوت باشد. برای این مورد هم مثال خاصی داریم. بحث دیگر انعقاد قرارداد ارزی، یورویی و دلاری با داخل کشور بود. در داخل کشور هرگونه معامله ارزی ممنوع است. در ایران کسی نمی‌تواند بگوید پرتقال کیلویی ۷ یورو است. گفتیم قرارداد‌ها از امسال باید با پول رایج مملکت بسته شود. 

 

تاج افزود: برای این بحث نیز مدلی داشتیم که پرونده در کمیته وضعیت آمده و گفتند می‌خواستیم ریالی محاسبه کنیم، اما طرف پرونده دلاری قرارداد بسته بود. این هم از رسیدگی کمیته وضعیت ما خارج است و هم باید به فیفا، یوفا و دادگاه CAS برود. مورد دیگر ممنوعیت قرارداد یک ساله بازیکنان با باشگاه‌ها به صورت یک ساله بود. 

 

*دلیل بستن قرارداد‌ها ۲ ساله و بالاتر

 

وی ادامه داد: در ۸_۷ مورد این قوانین پای دلالی وسط است. نمی‌گویم همه مخالفان دلال هستند، اما به صورت جدی برنامه، رسانه و همه چیز دارند. از همه جا فشار می‌گذارند. بازیکن وقتی یک ساله قرارداد می‌بندد، ایجنت امسال و سال بعد از او پول می‌گیرد. وسط کار هم با او مذاکره کرده و می‌گوید تا آخر فصل بازی نکن. به همین دلیل گفتیم باید قرارداد‌ها ۲ ساله و به بالا بسته شود تا استخوان‌بندی تیم‌ها تقویت شود. اینکه بازیکن را لژیونر کرده و قرضی با ۵ برابر قرارداد اصلی بازگردانیم نیز ممنوع شد. این گرفتاری‌ها را احصا کردیم. بازیکن خارجی هر تیم باید در ۶۰ درصد بازی‌ها حضور داشته باشد. یعنی باید ۱۸۷۰ دقیقه در لیگ ما بازی کند. به هر جهت وقتی بازیکن خارجی می‌آورید، یعنی به نسبت بازیکن داخلی، مزیت بزرگی دارد. نه اینکه بازیکن خارجی را ۲۰ دقیقه درون زمین بگذارید.

 

* نباید بازیکن خارجی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است

 

رئیس فدراسیون گفت: ۱۰ بازیکن خارجی داشتیم که اصلا بازی نکرده‌اند. عدد قابل ملاحظه‌ای هم گرفته است. وقتی واردات هر محصولی را به کشور داریم، برایش مزیتی قائل هستیم. مثلا می‌گوییم باید تعرفه‌ای بدهد یا از تولید داخلی‌مان باید خیلی بهتر شود. با این جمعیت ۸۰ میلیونی و این شرایط، نباید بازیکنی بیاوریم که وضعیتش از ایرانی‌ها بدتر است و حاضر نیستیم او را در زمین بگذاریم. به همین دلیل گفتیم اگر بازیکن خارجی ۶۰ درصد بازی نکند، یک سهمیه خارجی باشگاه کم می‌شود یا سال دیگر به او مجوز نمی‌دهند.

 

تاج درمورد بازیکنان ایرانی شاغل در خارج از کشور، توضیح داد: آن‌ها نمی‌توانند قرضی بیایند و پول مضاعف بگیرند.

 

*همه باید برای گرفتن مجوز استقلال تلاش کنیم

 

 تاج گفت: ما ۳۵ مورد مجوز حرفه‌ای داریم و استقلال زمانی که تایم گرفتن مجوز گذشت ۱۹ موردش را جواب داده بود. خودم هم خیلی دنبالش بودم، ولی یکی از موارد بدهی استراماچونی بود که بعد از زمان پنجره پرداخت شد. این را باید از آن‌هایی که پرداخت کردند سوال کرد که چرا زودتر ندادند!

 

من یادم است آقای کریمی خیلی تلاش کرد و دنبال کرد که این را برساند و نشد. الان آقای خطیر آمده که دکترای دانشگاه صنعتی شریف دارد. یکی از کسانی که در کارگروه مجوز سقف و این‌ها بوده، خود آقای خطیر بوده است. وزارت ورزش بداند که استقلال یک قدرت در آسیاست و همه باید تلاش کنیم که موانعش را حذف کنیم که سال دیگر حتما مجوز حرفه‌ای بگیرد.  من که نمی‌توانم بگویم قطعا دیگر حذف نخواهد شد و هیچکس هم در دنیا نمی‌تواند بگوید ما حتما می‌بریم. این را مطمئنم که با فرایندی که استقلال دنبال می‌کند دیگر حذف نشود. باید بدهی‌هایش را بدهد و حقوقی هم دارد که باید به آن‌ها پرداخت شود، چون الان در صدا سیماست من وارد بخش حق پخش نخواهم شد.

 

*هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات بازیکنان و کادرفنی را برعهده بگیرد

 

وی درمورد مالیات قراردادها، توضیح داد: هیچ باشگاهی حق ندارد مالیات را برعهده بگیرد. در قوانین جمهوری اسلامی، مالیات برعهده مودی یا فردی است که پول را می‌گیرد نه اینکه بگوییم مالیات با باشگاه. این اشتباه را در گذشته داشتیم، اما الان مالیات برعهده خود فرد است. درمورد کیفی کردن لیگ، برخی اعتراض داشتند یا لیگ پیر شده است.

 

*این تصمیمات لیگ را جوان می‌کند نه پیر

 

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد اظهارنظر محمدرضا ساکت مبنی براینکه قوانین فعلی سبب بالاتر رفتن میانگین سنی لیگ شده است، پاسخ داد: در گذشته هر تیم ۳۸ بازیکن را در لیستش وارد می‌کرد که آمار بازی کردن این نفرات را دارم، اما به دلایلی نمی‌گویم. البته از این ۳۸ نفر به ندرت جوانان را بازی می‌دادند و برخی باشگاه‌ها صفر دقیقه به جوانان بازی داده‌اند. برخی هم ۲۰ دقیقه یا ۲ بازی از جوانان استفاده کردند. ایجنت‌ها تعداد زیادی بازیکن به باشگاه برده و ۳۸ قرارداد می‌بستند. ممکن است به این قوانین ایراداتی باشد که مشغول رسیدگی به آن‌ها هستیم، اما این بار آمدند و گفتند ۱۹ بازیکن بالای ۲۳ سال که بزرگسالان هستند و سایر نفرات زیر این سن. همین امر لیگ را جوان می‌کند و پیر نمی‌کند. اگر منظورشان تعداد بازیکنان است، همه آن ۳۸ نفر که بازی نمی‌کردند و در مجموعه خود فعال نبودند.

 

*مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز باشد

 

تاج در واکنش به اینکه باشگاه‌های خصوصی مدعی هستند چرا آن‌ها باید سقف بودجه را رعایت کنند، گفت: از ۱۶ باشگاه ما ۱۳ باشگاه دولتی هستند. یعنی دست‌شان در جیب دولت است یا به دولت وابسته هستند، اما در همین باشگاه‌ها می‌بینیم بدهکاری زیاد است. با ارفاق به ۶ باشگاه لیگ برتری، ۲ باشگاه دسته اولی و ۲ باشگاه بانوان مجوز حرفه‌ای دادیم. همه باشگاه‌ها مقروض بودند. همین الان هم هستند. وقتی قرض‌های جدی روی هم بیاید، کار سخت می‌شود. مجوز حرفه‌ای یعنی باشگاه را از لحاظ مالی به روز کرده و بگویید از هر حیث توانمندی مالی ورود به مسابقات حرفه‌ای لیگ قهرمانان را دارد. یعنی حتی اگر در آن مسابقات چهاردهم شد، ممکن است امسال اول شود. می‌تواند به لیگ آسیا آمده و در آن شرکت کند. ما نمی‌دانیم کدام تیم اول یا دوم می‌شود، اما باید مجوز حرفه‌ای داشته باشد.

 

*نباید یک تیم هزینه اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد

 

وی افزود: اگر می‌خواهیم لیگ ما مثل انگلیس جذاب باشد، باید قرارداد‌ها به هم نزدیک باشد تا همه تیم‌ها بتوانند بازیکن خیلی خوبی بگیرند. وقتی ۴ تیم بیش از ۶۶ درصد هزینه‌های کل لیگ را در اختیار داشته باشند، درست نیست و نباید یک تیم هزینه‌اش ۲۵ میلیارد و دیگری ۴۵۰ میلیارد باشد. مثل رقابت پیکان و پراید است. همه جای دنیا این کار را می‌کنند. ما چیزی را ابداع نکردیم. توسعه ناگهانی شروع نمی‌شود بلکه از جایی شروع و به جایی ختم می‌شود.

 

*در این شرایط باشگاه‌ها می‌دانند چقدر بدهکار هستند

 

رییس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اصلا می‌گوییم عده‌ای مخالف فدراسیون، اما مخالف فوتبال که نیستند. باشگاه‌ها باید حتما بدهکاری خود را رفع کرده و مجوز حرفه‌ای بگیرند. قطعاً باید منابع درآمدی‌شان احصا شود. نمی‌شود همه این موارد هم با هم درست شود. باشگاهی خودش نمی‌دانست چه قدر بدهکار است، اما الان دیگر اینگونه نیست. دست کم می‌دانند چه قدر بدهکار هستند.

 

تاج درمورد مشکوک بودن کنترل سقف بودجه، گفت: باشگاه‌ها عدد ثابتی دارند. بنا نیست ملوانی که حدود ۵۰ میلیارد هزینه کرده، ناگهان ۳۰۰ میلیارد هزینه کند. روی این باشگاه‌ها اصلا حرف نداریم، اما ۶_۵ باشگاه دانه درشت داریم. برخی باشگاه‌ها مشکل مالی ندارند. کارخانه و سیستم‌هایی در اختیارشان است که هر مقداری مجوز داشته باشند، می‌توانند هزینه کنند. این را مقداری محدود کردیم، زیرا مشکل مالی نیست، اما همین استقلال و پرسپولیس که به بورس رفته‌اند، باید داده‌ها، ستاده‌ها و ارزش افزوده را به بورس ببرند. در واقع باید سازمان و موسسه سودده را به بورس ببرید نه زیان‌ده. باشگاهی را در بورس عرضه کردیم که زیان‌ده است. یعنی اگر هزار سهم داشته باشید، به همان اندازه ضرر کردید. باید جایی جلوی این کار را گرفت در غیر این صورت مثل صندوق‌های قرض الحسنه‌ای می‌شود که بدون پشتوانه پول مردم را گرفتند.

 

*در برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد

 

وی افزود: اکنون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر و. سقف بودجه خود را به ما می‌دهند که ۲ راه کنترلی خیلی قوی داریم. برخی مواقع مدیرعامل باشگاه‌ها پای قرارداد را امضا نمی‌کرد که نمونه‌اش را در بحث مجوز حرفه‌ای داشتیم. اکنون به جز مدیرعامل، همه اعضای هیات مدیره و رئیس مجمع باید امضا کنند. یعنی مثل یک کارخانه، زیرا اگر تخلفی صورت گرفت، پای همه گیر باشد. دومین مورد این است که به دلیل دولتی اداره شدن باشگاه‌ها به موجب قانون، سازمان بازرسی کل کشور نیز با مستقر شدن در مجموعه‌ها وظایف بازرسی خودش را انجام می‌دهد.

 

باشگاه‌ها اگر پول دارند سه تا استادیوم بسازند

 

خرج کردن پول برای آکادمی‌ها، توسعه نوجوانان، جوانان و امید و توسعه فوتبال در باشگاه‌ها آزاد است. اگر دارند سه تا ورزشگاه بسازند. ما برای لیگ سقف گذاشتیم و با واقعیت‌ها این قوانین وضع شده است.

 

*اگر رونالدو را هم بیاوریم فوتبال‌مان توسعه نمی‌یابد

 

من با رئیس فدراسیون عربستان رفیق هستم. آن‌ها گردشگری و سینما را هم گسترش می‌دهند. پول گنده‌ای دارد که بخشی را در ورزش آوردند و بخشی را در صنایع دیگر آوردند و بناشان این است که از نفت بی نیاز شود. این برای ما عملیاتی نیست. توسعه خریدنی نیست بلکه ساختنی است. اگر ما رونالدو را هم بیاوریم توسعه خیلی اتفاق نمی‌افتد!

 

*خود عربستان بازهم به ما می‌بازد

 

الان مورینیو را به عنوان استعدادیاب آورده‌اند. اگر خود عربستان بیاید با ایران بازی کند بازهم می‌بازند. ولی جام باشگاه‌های آسیا محل تقابل پول‌ها و قدرت‌هاست. ما تنها نیستیم و قطر، ازبکستان، عراق و امارات هم مثل ما فوتبال را اداره می‌کند. عربستان اینجوری دوست داشته است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.113 seconds.